CHIPSFETTO

▪█─────█▪ No excuses

Ni kan pissa i mitt ansikte när ni ändå håller på.

Kategori: Allmänt

Jag jobbar inom restaurangbranchen, trivs helt okej på min arbetsplats. Jag jobbar 100% och lite till. 
Jag jobbar varannan helg och när jag väl har ledig helg så är det inte ens en lördag-söndag. Kan vara en fredag-lördag, lördag-söndag eller en söndag-måndag... Alltså innebär detta att jag oftast jobbar en dag under helgen.
Mitt jobb är stressigt då det är på en flygplats och det är mycket som ska göras och många gäster varje dag. Mycket som ska tänkas på och mycket stress. Man sliter sakta ut sig själv. Man går ca 20000 steg på ett arbetspass. Man ska hålla koll på att andra gör sitt arbete så att det underlättar för sig själv och dom som jobbar efteråt. Allt måste bli gjort i tid. Annars hamnar man i ofas.
 
Man jobbar oregelbundna tider. Ibland börjar man 03,30 och ibland börjar man kl 13.00 på eftermiddagen.
Oftast är passen 04.45-13.30 eller 13.00-20.30.
Fruktansvärt griniga resenärer och såklart även många trevliga. Man får höra hundra gånger om dagen att "det var minsann dyrt, på ICA kostar det bara si och så mycket.".
 
För allt detta slit. Så får vi 19.80 kr i ob-ersättning. Inte ens 20 kr. Man tjänar verkligen minimum och man klarar sig precis. Men för allt de där slitet, all psykisk och fysisk påfrestning, så är det fan inte värt det. Jag visste nog inte riktigt vad jag gav mig in på när jag sökte mig till den branschen. Hade jag vetat bättre så hade jag ju självklart valt något annat. Stress, slit och gråa hår för att dom sedan ska kunna pissa en i ansiktet med en fittig lön.
Inte det att jag ogillar mitt jobb så sjukt mycket (älskar mina kollegor! och vissa delar av ansvarsuppgifterna jag har som är riktigt roliga.) Men det är så här PÅ ALLA RESTAURANGER! Det är helt otroligt. Att man får 19.80 kr ektra om man jobbar en röd dag... Helt sjukt. Det är som att bli pissad på.
 
 
Så jävla roligt är det inte att offra hela sin fritid för ett jobb. Jobba jämt för ingenting.
Men samtidigt så ska man väl vara "glad" för att man har ett jobb...
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: